Πώς δει ιστορίαν διδάσκειν


Ο Λουκιανός ο Σαμοσατεύς, γνωστός συγγραφεύς της ελληνιστικής περιόδου, έγραψε μεταξύ άλλων ένα κείμενο με τίτλο «Πῶς δεῖ ἱστορίαν συγγράφειν», δηλαδή έδινε οδηγίες για το πώς πρέπει να γράφεται η ιστορία.

Σήμερα θα ήταν χρήσιμη για τους πολιτικούς και τους «προοδευτικούς» ιστορικούς μία συζήτηση για το πώς πρέπει να διδάσκεται η Ιστορία. Λαμβάνω αφορμή από το πρόσφατο μήνυμα του Υπουργού Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Μπαλτά προς τους μαθητές για την 25η Μαρτίου και από την ομιλία του Πρωθυπουργού κ. Τσίπρα στο Πανεπιστήμιο Αθηνών ανήμερα της Εθνικής Επετείου.

Το κοινό στοιχείο και των δύο τοποθετήσεων είναι η μονομερής απόδοση της πνευματικής πατρότητος της Ελληνικής Επαναστάσεως στον Ευρωπαϊκό Διαφωτισμό. Η αμφισβήτηση της συνέχειας του Ελληνισμού είναι ευδιάκριτη στην ομιλία του  κ. Τσίπρα, ο οποίος   αναφέρθηκε σε «ελληνόφωνους» και όχι  σε ελληνικούς πληθυσμούς. Ο κ. Μπαλτάς συνέδεσε το 1821 με την Αμερικανική Επανάσταση του 1776, με την οποία καταλύθηκε η αγγλική αποικιοκρατία και ιδρύθηκαν οι ΗΠΑ.

Στην τοποθέτηση του Πρωθυπουργού ιδιαιτέρως προβλημάτισε τους έχοντες γνώσιν η τιμητική αναφορά του στον Αντώνη Λιάκο, Πανεπιστημιακό ιστορικό, ο οποίος ηγήθηκε του ιδεολογικού ρεύματος της μετανεωτερικής παρερμηνείας της Ιστορίας μας και προώθησε στα νέα πανεπιστήμια της Περιφέρειας ιστορικούς με απόψεις αντίστοιχες της Μαρίας Ρεπούση. Στο μήνυμα του Υπουργού Παιδείας αρνητική εντύπωση προκάλεσε η σύνδεση του 1821 με την Αμερικανική Επανάσταση και με τη δημιουργία του αμερικανικού έθνους. Η έλλειψη σχετικών διευκρινίσεων στο μήνυμα έδινε την εντύπωση ότι, όπως το 1776 δημιουργήθηκε εκ του μη όντος το αμερικανικό έθνος, έτσι και το 1821 δημιουργήθηκε (κατασκευάσθηκε;) το ελληνικό έθνος. Η σύνδεση είναι ατυχής και ιστορικώς ατεκμηρίωτη. Το αμερικανικό έθνος όντως δημιουργήθηκε από αποίκους διαφορετικών εθνικών ομάδων, αλλά το ελληνικό έθνος υπήρχε από την αρχαιότητα και ουδέποτε έπαυσε να υπάρχει. Το 1821 δεν ιδρύθηκε έθνος, αλλά κράτος, το οποίο βασίσθηκε στην εδραία εθνική συνείδηση των Ελλήνων.

Και οι δύο ιδεολογικές τοποθετήσεις, πάντως, του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Παιδείας δείχνουν περιφρόνηση προς τους αυτοφυείς θεσμούς του Ελληνισμού. Αν η Ελληνική Επανάσταση υπήρξε γνήσιο τέκνο του Ευρωπαϊκού Διαφωτισμού και αντέγραψε είτε τη Γαλλική είτε την Αμερικανική Επανάσταση, τότε αυτός ο λαός ήταν ένας απλός αντιγραφεύς, ανίκανος να δημιουργήσει αξίες και θεσμούς ελληνικούς. Πιστεύω ότι και τα δύο επίσημα πρόσωπα, τα οποία ασχολήθηκαν με τις ρίζες του 1821, αγνοούν, μάλλον από ελλιπή ενημέρωση, τον ρόλο της Ορθοδόξου Εκκλησίας, της Μεγάλης Ιδέας, των αυτοδιοικουμένων κοινοτήτων και συνεταιρισμών επί Τουρκοκρατίας. Παραβλέπουν τη συνεπή και συστηματική δράση των λογίων, κληρικών και λαϊκών, οι οποίοι δίδασκαν στα ελληνόπουλα την Πίστη στον Χριστό, την Ιστορία μας και τη διαχρονική γλώσσα μας. Παραβλέπουν οι μονομερείς οπαδοί του Ευρωπαϊκού Διαφωτισμού τις διακηρύξεις των Εθνοσυνελεύσεων του Αγώνος. Η Α΄ Εθνοσυνέλευση στην Επίδαυρο ορίζει ως νόμους της νέας Ελλάδος το βυζαντινορωμαϊκό δίκαιο και συγκεκριμένα «τους νόμους των Χριστιανών ημών Αυτοκρατόρων», δηλαδή των Βυζαντινών. Δεν ζήτησαν οι επαναστάτες του 1821 τους νόμους «της μητρός ημών γαλλικής ή αμερικανικής επαναστάσεως»!

Κριτική με σωστά επιχειρήματα στο μήνυμα του κ. Μπαλτά άσκησαν δύο στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ! Ο Στάθης Διομήδης στην ΑΥΓΗ της 30.3.2015 και ο γελοιογράφος Στάθης Σταυρόπουλος στον ιστότοπο www.enikos.gr στις 27.3.2015. Όμως δεν τόλμησαν να κάνουν κριτική στην ομιλία του κ. Τσίπρα, ο οποίος κινήθηκε στο ίδιο μήκος κύματος. Πώς είναι δυνατόν η αριστερή διακυβέρνηση να μάς πείσει ότι κάνει αγώνα για την Εθνική Αξιοπρέπεια, όταν παρουσιάζει τους προγόνους μας σαν απλούς αντιγραφείς ξένων ιδεών;

Η μελέτη της Ιστορίας διδάσκει ότι η πορεία του Έθνους μας είναι Σταυροαναστάσιμη. Πέφτουμε, αλλά σηκωνόμαστε όρθιοι. Καλή Ανάσταση!

Κωνσταντίνος Χολέβας

Πολιτικός Επιστήμων

Τα σχόλια έχουν κλείσει.