Το Βατικανό σε παρακμιακό αδιέξοδο


Οι πρόσφατες αποφάσεις της Συνόδου του Βατικανού για την οικογένεια, τα δημοσιευθέντα νέα οικονομικά σκάνδαλα σ’ αυτό  και οι συνταρακτικές αποκαλύψεις για τις ίντριγκες στις εκλογές των Παπών Βενεδίκτου 16ου και Φραγκίσκου δείχνουν ότι το Βατικανό βρίσκεται σε παρακμιακό αδιέξοδο και σε  βαθιά παρακμή.

Οι τρεις εβδομάδες που διήρκεσαν οι εργασίες της Συνόδου στο Βατικανό για την οικογένεια και που ολοκληρώθηκαν στις 24 Οκτωβρίου, αντί να μειώσουν αύξησαν τα προβλήματα που υπήρχαν στη Λατινική Εκκλησία σχετικά με την Ηθική και τη Βιοηθική. Ο Πάπας επί κεφαλής των «μεταρρυθμιστών» πέρασε τη γραμμή του. Μπορεί στα λόγια να είναι υπέρ της «συνοδικότητας» αλλά στην πράξη απέδειξε ότι ασκεί αυταρχικά την εξουσία του ως κοσμικός ηγεμόνας.

Στα κρίσιμα σημεία της ζωής του σύγχρονου ανθρώπου που συζητήθηκαν υπάρχει ένα ωραιοποιημένο και νεφελώδες στο τελικό κείμενο της Συνόδου λεξιλόγιο. Το ακόλουθο:

Ελεύθερη διαβίωση – Τα εκτός γάμου ζευγάρια πρέπει να προσεγγίζονται «με εποικοδομητικό τρόπο και με μια προσπάθεια να μπουν στον δρόμο που θα τους προσανατολίσει προς την πληρότητα του γάμου».

Σεξουαλική απελευθέρωση – Στο σύγχρονο κόσμο δεν λείπουν οι μέσα από την επιβαλλόμενη κουλτούρα τάσεις για μια σεξουαλικότητα χωρίς όρια. Η μεγάλη διάδοση της πορνογραφίας και της εμπορευματοποίησης του ανθρώπινου σώματος, ευνοούμενη επίσης από την κακή χρήση του ιντερνέτ, πρέπει να καταγγελθούν με σταθερότητα.

Ομοφυλόφιλοι – Στις οικογένειες που ζουν την εμπειρία να έχουν στους κόλπους τους ομοφυλόφιλους, η Εκκλησία επαναλαμβάνει ότι κάθε πρόσωπο, ανεξάρτητα από τον σεξουαλικό του προσανατολισμό, πρέπει να είναι σεβαστό, να διατηρεί την αξιοπρέπειά του και να υπάρχει φροντίδα αποφυγής κάθε εκδήλωσης άδικης διάκρισης σε βάρος του.

Γάμος ομοφυλόφιλων. «Ουδεμία θεμελίωση υπάρχει για την καθιέρωση αναλογιών, έστω και μακρινών, μεταξύ των ομοφυλοφιλικών ενώσεων και του σχεδίου του Θεού για τον γάμο». Σημειώνεται ότι κατόπιν ισχυρότατων αντιδράσεων που υπήρξαν το τελικό κείμενο δεν περιέχει προτάσεις του σχεδίου εργασίας, όπως «να προσδιορισθεί η  κοινωνική ιδιαιτερότητα των ψυχολογικά ευαίσθητων αυτών  ενώσεων», ούτε καλεί τον κόσμο « σε μια καλύτερη εμβάθυνση ανθρώπινη όχι μόνο βιολογική και πολιτισμική, της σεξουαλικής διαφοροποίησης».

Το τελικό κείμενο της Συνόδου του Βατικανού για την οικογένεια έχει προκαλέσει ζωηρές αντιδράσεις και πολλά ερωτηματικά. Γιατί οι τόσες θετικές αναφορές στους ομοφυλόφιλους, και η συναισθηματική και όχι η ποιμαντική προσέγγιση στα ελεύθερα ζευγάρια και στη σεξουαλική απελευθέρωση; Τα ανοίγματα του Βατικανού προς όσους έχουν φύγει από τον δρόμο του Θεού είναι να τους ακολουθήσουν χωρίς να τους διδάξουν την Αλήθεια. Αντίθετα στο τέλος συμβιβάζονται και αποδέχονται ως σωστή την κατάσταση των αμαρτωλών. Το δόγμα ότι πλέον το Βατικανό επί Φραγκίσκου δημιουργεί  « μιαν Εκκλησία που αλλάζει, μιαν Εκκλησία που ακούει» είναι φενάκη. Ο Ιησούς Χριστός αγαπά τους αμαρτωλούς, τους αναζητεί και με την αγάπη του τους σώζει, λυτρώνοντάς τους από την αμαρτία.

Το Βατικανό δέχεται αυστηρή κριτική για τη θέση της Συνόδου στα ζητήματα των ομοφυλοφίλων. Στην ιστοσελίδα Catholic Voices ανώνυμος ρωμαιοκαθολικός ιερέας θέτει τα καίρια ερωτήματα: οι ομοφυλόφιλοι ακτιβιστές έπαιξαν σοβαρό ρόλο στα συμπεράσματα της Συνόδου για την οικογένεια; Μπορεί κανείς να μιλάει για «μαφία ομοφυλόφιλων» μεταξύ του κλήρου; Και πάρα κάτω εξηγεί πώς οι ομοφυλόφιλοι και παιδόφιλοι κληρικοί αφθονούν στους κόλπους της Λατινικής Εκκλησίας και έχουν αναπτύξει ισχυρό λόμπι….

Η πολυπληθής ομάδα των ομοφυλόφιλων ρωμαιοκαθολικών κληρικών στο προσκήνιο παρουσιάστηκε λίγες ημέρες πριν από τη φετινή Σύνοδο του Βατικανού για την οικογένεια στο πρόσωπο του Πολωνού κληρικού και πρώην ανωτέρου στελέχους της Κουρίας Κριστόφ Χαράμσα. Η αποπομπή του και η απαγόρευση να φέρει το ιερατικό σχήμα έγινε στις 21 Οκτωβρίου 2015, όταν ο Χαράμσα εμφανίστηκε στα ΜΜΕ μαζί με τον σύντροφο του, Καταλανό Εντουάρντο Πλανάς, 44 ετών και δημοσιοποίησε ότι είναι ομοφυλόφιλος. Είναι 43 ετών, πρώην καθηγητής της Θεολογίας και της Βιοηθικής στο Ποντιφικό Γρηγοριανό Πανεπιστήμιο της Ρώμης και έως την πρόσφατη αποπομπή του ήταν μέλος της Συνοδικής Επιτροπής και της διεθνούς θεολογικής επιτροπής για τη διδασκαλία της πίστεως. Οι  οργανώσεις και οι ιστοσελίδες των ομοφυλόφιλων χαιρέτισαν με ενθουσιασμό το τελικό  κείμενο της Συνόδου του Βατικανού για την οικογένεια.

Το τελικό κείμενο και οι μεθοδεύσεις που προηγήθηκαν οδήγησαν πολλούς, κληρικούς και λαϊκούς, να αναζητήσουν περισσότερες πληροφορίες για την ομάδα που βοηθά τον Πάπα στα «προοδευτικά» σχέδιά του. Αλλά δεν χρειάστηκε πολύ. Ο «προοδευτικός» Βέλγος καρδινάλιος Ντάνεελς, αποκάλυψε δημόσια το ρόλο του στην ομάδα «Σανκτ Γκάλεν», που αποκλήθηκε «μαφιόζικη». Το όνομα είναι πόλεως της Ελβετίας, όπου υπάρχει η ονομαστή μονή των Βενεδικτίνων. Εκεί γίνονταν οι συνάξεις της ομάδας και λαμβάνονταν οι αποφάσεις. Η ομάδα των «προοδευτικών» καρδιναλίων και άλλων κληρικών εργάστηκε στο παρασκήνιο για την αποτροπή της εκλογής του Βενεδίκτου 16ου, που απέτυχε και στη συνέχεια για να τον οδηγήσει στην παραίτηση, που την πέτυχε  και για να μεθοδεύσει την εκλογή «προοδευτικού» Πάπα, όπως είναι ο Φραγκίσκος, που επίσης την πέτυχε.

Η εντός της Λατινικής Εκκλησίας εκστρατεία των ομοφυλοφίλων  έφτασε έως το συντηρητικό τάγμα των Δομινικανών, ιστορικά του πιο επιθετικού, δια της Ιεράς Εξετάσεως, εναντίον των αιρετικών. Φέτος που εορτάζονται τα 800 χρόνια από την ίδρυσή του συγκλονίζεται από το βιβλίο « Αγάπες: Η Εκκλησία, οι χωρισμένοι και ξαναπαντρεμένοι, τα ομόφυλα ζευγάρια» (Έκδ. CERF, Paris, 2015) που εξέδωσε το μέλος του, ο ιερομόναχος Αντριάνο Ολίβα, ειδικός στον Θωμά τον Ακινάτη. Ο εν λόγω ιερομόναχος ουσιαστικά νομιμοποιεί τις ομοφυλοφιλικές σχέσεις! Η ιστοσελίδα Riposte Catholique σε άρθρο της 11ης Νοεμβρίου 2015 διερωτάται  αν το εν λόγω τάγμα, το τόσο συνδεδεμένο με την Ιερά Εξέταση και την τιμωρία των αιρετικών, υποστηρίζει ως φυσιολογικές τις ομοφυλοφιλικές σχέσεις πώς είναι δυνατό η Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία να ασκήσει ποιμαντική επί του θέματος αυτού και γενικότερα για την αξία της οικογένειας;… Όλα δείχνουν πως από τον Πάπα και την Κουρία έως τα δυναμικότερα σε δράση τάγματα των Ιησουιτών και των Δομινικανών όλοι είναι έτοιμοι να δεχθούν ή να ανεχθούν ως φυσιολογικές τις ομοφυλοφιλικές σχέσεις.

Οι ίντριγκες κατά την εκλογή των Παπών Βενεδίκτου και Φραγκίσκου και ο καρδινάλιος Ντάνεελς

Η παρακμή του Βατικανού φαίνεται και από τις ίντριγκες που αποκαλύπτονται πως προηγήθηκαν των εκλογών των δύο τελευταίων Παπών. Ο Πάπας Βενέδικτος ήταν συντηρητικών αρχών και αντίθετος σε όσα επί του σημερινού Πάπα μεθοδεύονται και υλοποιούνται από τη συγκεκριμένη ομάδα για αλλαγή στη διδασκαλία και στη ποιμαντική της Λατινικής Εκκλησίας έναντι της ομοφυλοφιλίας. Είναι ενδεικτικό πως στον ενθρονιστήριο λόγο του ο Πάπας Βενέδιντος είχε μιλήσει για «λύκους» εντός των κόλπων του Βατικανού και πολλοί θεωρούν ότι μιλούσε για τη συγκεκριμένη ομάδα του Σανκτ Γκάλεν. Λέγεται ότι ο Πάπας Βενέδικτος παραιτήθηκε υπό το βάρος των αποκαλύψεων  για τα σεξουαλικά και οικονομικά σκάνδαλα που τότε ξέσπασαν, αλλά τώρα αποκαλύπτεται ότι τα μέλη της ομάδας του Σανκτ Γκάλεν αξιοποίησαν την πίεση που ασκούσαν τα ΜΜΕ και με κατάλληλους χειρισμούς τον εξώθησαν στην παραίτηση.

Ο καρδινάλιος Ντάνεελς θεωρείται εκ των ηγετών της «προοδευτικής» ομάδας του Σανκτ Γκάλεν, μαζί με τους καρδιναλίους Κάσπερ και  Μαρτίνι (ιησουίτη, όπως ο Πάπας Φραγκίσκος). Η ομάδα επιδιώκει να κάνει «πιο σύγχρονη» τη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία…Στο βιογραφικό του Ντάνεελς γράφεται ότι όταν η βελγική κυβέρνηση ψήφισε το νόμο για την αναγνώριση του «γάμου» των ομοφύλων αυτός της απέστειλε επιστολή με θετικό περιεχόμενο, υποστηρίζοντας ότι  έτσι σταμάτησαν οι δυσμενείς διακρίσεις σε βάρος τους..Επίσης συμβούλευσε τον τότε Βασιλιά του Βελγίου Μποντουέν  να υπογράψει το Νόμο για τις ελεύθερες αμβλώσεις. Ο βασιλιάς δεν τον άκουσε και προτίμησε να παραιτηθεί, στο χρόνο που χρειαζόταν για να ψηφιστεί ο Νόμος χωρίς την υπογραφή του. Ακόμη ο Ντάνεελς συμβούλευσε θύμα σεξουαλικής κακοποίησης από ρωμαιοκαθολικό κληρικό να μην μιλήσει και αρνήθηκε να απαγορεύσει τη χρήση σεξουαλικού περιεχομένου υλικού «για παιδαγωγικούς λόγους» στα ρωμαιοκαθολικά σχολεία. Το 2010 ο Ντάνεελς εκλήθη σε ανάκριση για απόκρυψη των εκ μέρους ρωμαιοκαθολικών κληρικών κακοποιήσεων ανηλίκων. Μια από τις  περιπτώσεις αφορούσε τον προστατευόμενό του Επίσκοπο Ρότζερ Βανγκελούβε ο οποίος κακοποιούσε παιδιά από τότε που ήταν κληρικός και συνέχισε όταν έγινε Επίσκοπος. Τον Απρίλιο του 2010 ο Βανγκελούβε παραιτήθηκε, αφού δημόσια παραδέχθηκε την ενοχή του.

Ο Ντάνεελς, μόλις συμπλήρωσε τα 75 του χρόνια, παραιτήθηκε το 2010 και στη θέση του ως Αρχιεπισκόπου των Βρυξελλών και πριμάτου του Βελγίου εξελέγη ο των ιδίων «συντηρητικών» φρονημάτων με τον Πάπα Βενέδικτο Επίσκοπος του Ναμύρ, πόλεως επίσης του Βελγίου, Αντρέ Ζοζέφ Λεονάρ. Ο Λεονάρ δημόσια αντιτάχθηκε στα όσα η βελγική κυβέρνηση είχε προωθήσει. Aυτή πλην του «γάμου» των ομοφυλόφιλων είχε επίσης ψηφίσει, με την αποδοχή του Ντάνεελς, την ευθανασία, τα πειράματα στα ανθρώπινα έμβρυα και τη γονιμοποίηση σε δοκιμαστικό σωλήνα (in vitro). Η αντίδραση του Λεονάρ προς τις αποφάσεις της βελγικής κυβερνήσεως τον έκαμαν στόχο σφοδρών επιθέσεων από τα ισχυρά λόμπι των ομοφυλόφιλων και των τεκτόνων. Φέτος ο Λεονάρ συμπλήρωσε τα 75 χρόνια και με μια εντυπωσιακή ταχύτητα ο Πάπας Φραγκίσκος τον  αντικατέστησε με τον ευνοούμενο του Ντάνεελς Επίσκοπο Γιόζεφ Ντε Κέσελ, την ώρα που ο «εκσυγχρονισμός» που είχε επί δεκαετίες προωθήσει ο Ντάνεελς στην Καθολική Εκκλησία του Βελγίου την έχει βάλει σε τροχιά εξαφάνισης: Οι ιερατικές κλήσεις τείνουν στο μηδέν, οι εκκλησίες είναι σχεδόν άδειες από πιστούς και η κατήχηση πλέον ανύπαρκτη.

Ο καρδινάλιος Ντάνεελς θεωρεί ότι τελικά νίκησε τον μεγάλο του «εχθρό»,  τον επίτιμο Πάπα Βενέδικτο. Μπορεί να έχασε τη μάχη της εκλογής του, αλλά με την ομάδα του Σανκτ Γκάλεν συνέβαλε στην  εκθρόνισή του και στην εκλογή του «εκσυγχρονιστή» Πάπα Φραγκίσκου, στου οποίου βρίσκεται στα δεξιά. Για το στενό δεσμό του Πάπα με τον καρδινάλιο Ντάνεελς σημειώνεται ότι ενώ η Εκκλησία  στο Βέλγιο   ευνόησε τα μέτρα που επέβαλε η κυβέρνηση σε βάρος της ανθρώπινης ζωής  και έχει πιστούς πολύ λιγότερους από άλλες χώρες, στη Σύνοδο για την οικογένεια αντιπροσωπεύθηκε με τρεις εκπροσώπους, με επί κεφαλής τον 83χρονο Ντάνεελς, τον οποίο ο Πάπας είχε προσκαλέσει δεύτερο από τους 45 συνέδρους της επιλογής του. Επίσης ο Πάπας τον είχε μαζί του στο μπαλκόνι αμέσως μετά την εκλογή του και κατά την ενθρόνιση του εκείνος ανέγνωσε τη σχετική προσευχή…

Εκτός από την κάλυψη των κακοποιήσεων παιδιών από ρωμαιοκαθολικούς κληρικούς και την εύνοιά του προς τα ομόφυλα ζευγάρια ο καρδινάλιος Ντάνεελς έχει εγείρει την οργή πολλών Ρωμαιοκαθολικών και γιατί, σύμφωνα με ορισμένες πηγές, μίλησε σε τεκτονική εκδήλωση φορώντας τα μασονικά διακριτικά και διατηρεί φιλικές σχέσεις με τη αντιχριστιανική Μεγάλη Ανατολή του Βελγίου.

Οικονομικά σκάνδαλα στο Βατικανό

Τις προηγούμενες ημέρες το Βατικανό βρέθηκε και πάλι στον κυκλώνα οικονομικών σκανδάλων. Όπως επί Βενεδίκτου 16ου έτσι και τώρα, επί Φραγκίσκου, διέρρευσαν προς τον Τύπο απόρρητα οικονομικά στοιχεία, τα οποία αποδεικνύουν την ηθική παρακμή ανθρώπων που ζουν στο Βατικανό, ή έχουν σχέση με αυτό.

Με βάση τα στοιχεία που διέρρευσαν κυκλοφορήθηκαν πριν από λίγες ημέρες δύο βιβλία. Το ένα είναι του Εμιλιάνο Φιτιπάλντι, ονομάζεται “Avarizia” (Τσιγγουνιά) και έχει υπότιτλο «Τα ντοκουμέντα που αποκαλύπτουν τα πλούτη, τα σκάνδαλα και τα μυστικά της Εκκλησίας του Φραγκίσκου». Όπως αποκαλύπτει το βιβλίο το μικροσκοπικό Βατικανό είναι από τις πρώτες χώρες σε κατανάλωση καπνού και αλκοόλ! Όπως αποκαλύφθηκε όσοι έχουν την περίφημη κάρτα αγορών χωρίς δασμούς και με ελάχιστους φόρους στα καταστήματα του Βατικανού ( τα μέλη της Κουρίας, καρδινάλιοι, άλλοι κληρικοί, μοναχοί και μοναχές, λαϊκοί εργαζόμενοι στις υπηρεσίες του κράτους) θεωρητικά θάπρεπε να είναι 4000-5000. Στην πραγματικότητα την χρησιμοποιούν 41.000! Αυτοί αγοράζουν από ακριβά επώνυμα ρούχα, ρολόγια, αρώματα έως τσιγάρα και ποτά και συνήθως τα μεταπωλούν… Αυτά αναφέρονται στην Έκθεση της Ernst & Young, την οποία όρισε  ο Πάπας το 2013 να πραγματοποιήσει διαχειριστικό έλεγχο στα καταστήματα και διέρρευσαν στον συγγραφέα του βιβλίου. Για τη διαρροή συνελήφθησαν από την αστυνομία του Βατικανού ο ισπανός Επίσκοπος Λούτσιο Μπάλντα και η ιταλίδα Φραντσέσκα Σαουκούι, που είχαν συμμετοχή στον έλεγχο και πρόσβαση στα στοιχεία.

Το άλλο βιβλίο, που πρόσφατα επίσης κυκλοφορήθηκε, ονομάζεται «Ο δρόμος του Σταυρού» (Chemin de Croix), εκδόθηκε από τις εκδόσεις Flammarion και γράφτηκε από τον Τζιαν Λουίτζι Νούτζι, γνωστό από το προηγούμενο βιβλίο του, πάλι με στοιχεία που είχαν διαρρεύσει, που είχε τίτλο «Η Αυτού Αγιότης: Σκάνδαλο στο Βατικανό» και που είχε κλονίσει τη θέση του Πάπα Βενεδίκτου.

Στις 650 σελίδες των δύο βιβλίων διαπιστώνει κανείς τη διαφθορά που υπάρχει στη διαχείριση της περιουσίας του Βατικανού. Υπερτιμολογήσεις σε ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, ξέπλυμα χρήματος μέσα από δήθεν δωρεές, αδικαιολόγητες δαπάνες για επισκευές ή κατασκευές, χαμηλά ενοίκια σε ευνοούμενους των στελεχών που διαχειρίζονται την εκκλησιαστική ακίνητη περιουσία, σπατάλη του ιερού χρήματος για αλλότριους σκοπούς. Υπάρχουν περίπου 5.000 εκκλησιαστικά ακίνητα, για τη διαχείριση των οποίων λίγα είναι γνωστά.  Για ένα από αυτά, διαμέρισμα  150 τετρ. μέτρων στη Ρώμη, αποκαλύφθηκε ότι είναι νοικιασμένο προς 29 Ευρώ το χρόνο…

Επικερδής επιχείρηση είχε στηθεί και με την αγιοποίηση προσωπικοτήτων της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας. Κατά το Δίκαιο του Βατικανού  στη σχετική έρευνα που γίνεται για το βίο τους συμμετέχουν και λαϊκοί δικηγόροι. Επειδή τα συμφέροντα είναι μεγάλα, γιατί αγιοποίηση σημαίνει εισροή χρημάτων στα μέρη τα οποία αφορά, οι δικηγόροι ελάμβαναν το λιγότερο 40.000 Ευρώ ανά υπόθεση. Και αυτοί είναι γνωστοί, γιατί είχαν τις κατάλληλες προσβάσεις.

Ο Πάπας Φραγκίσκος βρίσκεται σε πολύ δύσκολη θέση. Η εικόνα του τσαλακώθηκε με όσα συμβαίνουν στο Βατικανό και αναγκάστηκε την Κυριακή, 8 Νοεμβρίου, να μιλήσει από την πλατεία του Αγίου Πέτρου για τα σκάνδαλα. Στην ομιλία του καταδίκασε τα «κοράκια», σημείωσε ότι οι γενόμενες κλοπές είναι εγκλήματα και διαβεβαίωσε ότι παρά τις δυσκολίες θα προχωρήσει στα σχέδια του…

Η Ορθοδοξία

Η Ορθοδοξία είναι μια ανοικτή Εκκλησία, που δέχεται επιρροές και επιδράσεις και που πρέπει να τις αντιμετωπίσει. Για την οικογένεια στην μέλλουσα να συνέλθει Πανορθόδοξη Σύνοδο δεν θίγονται τα σύγχρονα ζητήματα και επομένως δεν δίνονται απαντήσεις σε αυτά. Σε τοπικό επίπεδο, στην Εκκλησία της Ελλάδος τα θέματα τίθενται και στη συνέχεια αφήνονται στον ρουν της ιστορίας… Το θέμα της συμμετοχής στη Θεία κοινωνία των χωρισμένων, που ξαναπαντρεύονται το έχει λυμένο και αντιμετωπίζει με κατανόηση αλλά χωρίς σοβαρή ποιμαντική  μέριμνα τα νέα ζευγάρια που είτε ελευθέρως συζούν, είτε έχουν τελέσει μόνο πολιτικό γάμο και έχουν αποκτήσει παιδί, που επιθυμούν να το βαπτίσουν. Στα θέματα της ιατρικά υποβοηθούμενης αναπαραγωγής, της αντισύλληψης,  της σχέσης, του «γάμου» ή του «συμφώνου συμβίωσης» των ομοφυλοφίλων, της καύσης των νεκρών  και της ευθανασίας οι απόψεις τουλάχιστον της Εκκλησίας της Ελλάδος είναι σαφείς, έως σήμερα. Δυστυχώς τα ζητήματα αυτά δεν τίθενται στην Πανορθόδοξη για να αποκτήσουν γενικότερο χαρακτήρα. -

Γιώργος Ν. Παπαθανασόπουλος

Τα σχόλια έχουν κλείσει.